Om een WordPress website te die goed kan scoren in Google begin je met een Google Keywords onderzoek.
Neem je tijd hiervoor, dit is de basis voor de inhoud van je website en kan je veel ideeën opleveren voor het maken van je pagina's of berichten / artikelen.
https://ubersuggest.io/ is daarbij een prima startpunt.
Waar je op moet letten voordat je begint is dat je de zoekoptie instelt op Nederlands.
Voer nu je keyword / zoekwoord in en klik op suggest.
In mijn geval kreeg ik voor de zoekterm WordPress 360 resultaten terug.
De resultaten staan in drie secties, allereerst de meest gezochte 10 + nog twee extra's. Daarna op alfabet gesorteerde vervolg zoekwoorden.
Kies voor de optie View als text om ze met Ctrl+A allemaal te selecteren en ze te copiëren naar jouw voorkeur programma om ze verder te bewerken.
Uit de eerste 10 of 12 zoekwoorden maak ik een selectie die voor mij logisch is en doe ik een extra zoekopdracht in Ubersuggest.
Door om het pijltje omlaag te klikken krijg je maar opties om dieper in je zoekterm te duiken.
Dit doorzoeken helpt om de beste resultaten te halen .
Ik copieer de resultaten naar Excel en maak daarbij een tabblad per extra zoekterm.
Met de download optie krijg je de zoekwoorden in een .csv bestand dat je dan kunt invoegen in Excel. Voordeel daarvan is dat je direct nog extra info en kolommen krijgt om mee te filteren en te selecteren.
Google Keywords Selecteren
Als je bovenstaand acties hebt gedaan dan heb je al een enorme hoeveelheid zoektermen gevonden. Teveel om je nu op te richten… je maakt dus een selectie die voor jou gaat werken en aansluit bij je eigen kennis over het onderwerp.
In mijn geval dus WordPress. En bij WordPress horen voor mij een aantal basis termen:
- WordPress Handleiding
- WordPress Plugins
- WordPress Thema's
- WordPress Website
- WordPress Widgets
Die termen gebruik ik op deze WordPress website als Bericht categorieën. Met deze 5 zoektermen kan ik de meeste artikelen wel kwijt in een goede structuur.
De overige gevonden zoektermen kan ik kwijt in de berichten titels en natuurlijk het inzetten van Tags om ze zo onderling te verbinden.
Berichten kun je wel aan meer categorieën koppelen, maar beter is het om ze in 1 categorie te plaatsen. Dat geeft aan je bezoekers en aan Google duidelijk aan wat het hoofdonderwerp van je WordPress website is.
Ik ben klaar met mijn basis Google Keywords onderzoek en heb veel goede zoektermen gevonden, nu is het aan jouw om dit te doen voor jouw website!
Geef een reactie